Dňa 28.11.2017 sa v priestoroch FSŠ UKF v Nitre konal workshop, ktorý bol súčasťou európskeho projektu Erasmus + KA2 „DigiThink: Design thinking for digital innovation“. Organizátormi workshopu boli pracovníci Ústavu pre vzdelávanie pedagógov (RNDr. Štefan Balla, PhD., Ing. Rastislav Žitný, PhD., Mgr. Tibor Szabó, PhD.) a Katedry cestovného ruchu (PhDr. Zuzana Palenčíková, PhD., Ing. Terézia Repáňová, PhD. a Mgr. Zuzana Sándorová, PhD.).
Jednou z kľúčových výziev súčasnej doby je príprava mladých ľudí na budúce podnikanie v podmienkach digitálneho sveta. Rozvíjanie potrebných digitálnych zručností na vysokých školách v rámci obchodných a ekonomických odborov je výzvou pre samotné školy aj ich študentov. Cieľom projektu DigiThink je preto rozvíjať tieto zručnosti u obidvoch cieľových skupín. Vhodnou metodikou osvojovania si digitálnych zručností je dizajnové myslenie s využitím IKT , otvorených vzdelávacích zdrojov a interdisciplinárneho prístupu.
Dizajnové myslenie je pomerne nová metóda, ktorá bola vyvinutá koncom 90. rokov 20.st. dizajnovou poradenskou firmou IDEO v USA s hlavným zameraním na inovácie a riešenie problémov. Táto metóda pomáha podnikom a firmám identifikovať potreby ich zákazníkov s cieľom vytvoriť vhodné riešenia (produkty a služby), ktoré zákazníci radi kúpia.
Súčasťou projektu DigiThink sú kurzy na osvojenie metódy dizajnového myslenia určené budúcim lektorom aj študentom. Úlohou pedagógov v projekte je zabezpečiť doručenie kurzov dizajnového myslenia a osvojenie si tejto metódy pri rozvíjaní kreativity, empatie, etiky, pri tvorbe hodnôt a pocitu spoločenskej zodpovednosti u študentov. Projekt umožňuje zapojeným organizáciám z Bulharska, Slovenska Španielska a Talianska rozvíjať adaptačné a personalizované vzdelávanie, ktoré môže v prípade úspešnej implementácie viesť k vytváraniu digitálnych podnikov študentskými tímami. Cieľovými skupinami projektu sú študenti vysokoškolských inžinierskych a obchodných študijných odborov, ďalej stredoškoláci z obchodných a priemyselných odborov, stredoškolskí učitelia a vysokoškolskí pedagógovia v uvedených oblastiach.
Na Fakulte stredoeurópskych štúdií UKF sú primárnou cieľovou skupinou projektu študenti cestovného ruchu, ktorí v rámci workshopu venovanému tvorbe nových produktov cestovného ruchu mali možnosť otestovať inovatívnu metódu dizajnového myslenia na vlastnej koži. Študenti boli na základe výberového procesu rozdelení do troch tímov, z ktorých každý mal za úlohu generovať nápady a vymyslieť nový produkt (prototyp), ktorý by riešil konkrétny problém vybraného segmentu návštevníkov mesta Nitra. Celý workshop prebiehal v anglickom jazyku.
Každý tím pozostával z piatich študentov, ktorých viedol školený lektor z radov pracovníkov Katedry cestovného ruchu. Študenti prostredníctvom svojho mentora postupne prešli štyrmi fázami dizajnového myslenia: 1. empatické zisťovanie (Empathise), 2. definovanie problému (Define), 3. tvorba nápadov (Ideate), 4. dizajn nápadu (Prototype). Poslednou fázou, pred uvedením nového produktu na trh, je jeho testovanie (Test), ktoré v podmienkach workshopu nebolo plánované. Na tvorbu prototypov študenti využili širokú škálu pripravených kreatívnych pomôcok (papier, ceruzky, fixky, LEGO kocky, kartón, plastové poháre, gumičky, drôtiky, plastelínu, atď.), aby vedeli konkretizovať technické a konštrukčné parametre navrhovaných riešení (budúcich produktov). Výsledkom workshopu boli tri nové prototypy budúcich produktov, ktoré majú potenciál osloviť cieľovú skupinu návštevníkov mesta. Tím študentov 1. ročníka zostrojil inovatívny invalidný vozík pre hendikepovaných návštevníkov termálnych kúpalísk a bazénov, tím druhákov zostavil prototyp dvojkolky (hoverboardu) pre seniorov za účelom prehliadky mesta a posledný tím 3. ročníka navrhol hravú mobilnú aplikáciu s kompletnými informačnými službami pre kultúrneho návštevníka Nitry o všetkých historických a archeologických pamiatkach spojených s pôsobením Cyrila a Metoda v Nitre.
Na základe dosiahnutých výsledkov môžeme konštatovať, že testovanie metódy dizajnového myslenia na FSŠ UKF bolo úspešné a uvedenú metódu budú pedagógovia fakulty implementovať do vybraných predmetov študijného programu Regionálny cestovný ruch. Pozitívnu spätnú väzbu sme zaznamenali aj zo strany zúčastnených študentov, ktorým sa tento spôsob kreatívneho riešenia problémov páčil a radi by ho uplatňovali aj v bežnom vyučovacom procese obchodne orientovaných predmetov.
PhDr. Zuzana Palenčíková, PhD. a Ing. Terézia Repáňová, PhD.
Lektorky workshopu