V zimnom semestri akademického roka 2018/2019 študenti 1. ročníka magisterského študijného programu „Manažment regionálneho cestovného ruchu” absolvovali cyklus odborných prednášok na tému štátneho marketingu a spolupráce krajín V4 na medzinárodnom trhu cestovného ruchu. Išlo o štyri výberové prednášky pracovníkov národných turistických organizácií z Maďarska, Poľska, Českej republiky a Slovenskej republiky, ktoré boli realizované v rámci predmetu „Marketing krajín V4 v cestovnom ruchu”
Prvé dve prednášky sa konali dňa 14. novembra 2018 a boli zacielené na súčasný rozvoj cestovného ruchu v Maďarsku a Poľsku. Prednášku o cestovnom ruchu v Maďarsku viedla pani Magdolna Fekete z Maďarskej národnej agentúry cestovného ruchu Magyart Tourism Zrt. Počas prednášky sme mali možnosť dozvedieť sa veľa aktuálnych informácií o rozvoji cestovného ruchu v Maďarsku, o štátnych investíciách a súčasných marketingových kampaniach zacielených na zahraničné trhy. P. Fekete nám predstavila dlhodobú stratégiu Maďarska na domácom a medzinárodnom thu cestovného ruchu do roku 2030, ktorá je okrem rozvoja populárnych regiónov ako je Budapešť a Balaton, zacielená aj na menej známe turistické regióny Maďarska. Práve preto prezentácia krajiny prešla redizajnom. Jej slogan #HelloHungary bol nahradený novým, mladistvejším: WOW Hungary. WOW je slovo, ktoré každý pozná, ale v prípade kampane Maďarska ide o akronym sloganu Wellspring of Wonders, t.j zdroj nekonečných zázrakov. Stratégia sa v produktovej politike zamerala na hlavné atraktivity Maďarska – Budapešť „Spice of Europe” a rôzne podoby vody, vrátane jazier, riek, termálnych a liečivých prameňov.
Poľsko ako krajinu cestovného ruchu prišiel medzi nás predstaviť riaditeľ Poľského inštitútu, pán Jacek Gajewski. Veľmi nás upútala nainštalovaná výstava o turisticky zaujímavých prírodných regiónoch Poľska. Na stoloch nás čakali aj propagačné materiály, z ktorých mnohé boli preložené aj do slovenčiny. Obsahom prednášky bolo predstavenie Poľskej turistickej organizácie ako nositeľky štátneho marketingu, a to z hľadiska organizačnej štruktúry až po samotnú propagáciu krajiny a zároveň aj spoluprácu s krajinami V4. V prezentácii nám bol poskytnutý náhľad aj do strategických materiálov a plánov, ktoré plánuje Poľsko uskutočniť v nasledujúcich rokoch. V rámci propagácie krajín V4 sa Poľsko snaží nadviazať novú spoluprácu s Austráliou, čo môže krajinám V4 v blízkej budúcnosti priniesť nové zaujímavé segmenty návštevníkov. V rámci diskusie nás zaujímala samotná spolupráca Poľska a Slovenska. Pán Gajewski potvrdil, že Poľský inštitút v Bratislave a Slovenský inštitút v Krakove spolupracujú formou organizovaných podujatí ako sú výstavy maliarov a fotografov, ktoré sú zároveň aj súťažou. Pri tejto téme nás aj osobne pozval do Poľského inštitútu v Bratislave na výstavu fotografií o Poľsku.
Dňa 28.11.2018 sme pokračovali prednáškou o Českej republike, keď medzi nás zavítala pani Nora Gill, riaditeľka Českej centrály cestovného ruchu – CzechTourismu na Slovensku. Pani riaditeľka začala prezentáciu informáciami o Českej centrále cestovního ruchu „CzechTourism”, ktorá funguje od r. 1993 ako štátna príspevková organizácia pod gesciou Ministerstva pre miestny rozvoj Českej republiky. Jej cieľom je koordinovať propagáciu Českej republiky ako turistickej destinácie v zahraničí, aj v Českej republike. Na vzdialených trhoch vedie spoločnú propagáciu s krajinami V4, čo bolo aj predmetom nášho záujmu v rámci prednášky, t.z. akým spôsobom a kde prebieha spolupráca krajín V4 pri presadení sa na globálnom trhu cestovného ruchu. Česká republika sa propaguje prostredníctvom pobočiek Czech Tourism v Miláne, Madride, Mexiku, New Yorku, Viedni, Paríži a mnohých ďalších. Pani Gill nám ďalej predstavila destinačnú značku Česko – krajina príbehov, ktorú komunikujú v zahraničí od roku 2016 aj formou rôznych tém: rok 2016 – 700 rokov od narodenia Karla IV., rok 2017 – Český barok, rok 2018 – 100 rokov Československa. Medzi hlavné produktové témy Českej republiky patria historické mestá, kultúrne pamiatky, tajomné zákutia, lokality UNESCO, svetové osobnosti, poctivá gastronómia, malebná krajina, hory a kúpele. Cieľovým segmentom návštevníkov sú najmä „pôžitkári“. Počas prezentácie sme mali možnosť vidieť krátke videá propagujúce Českú republiku. Pani Gill nám ďalej ukázala propagačné aktivity Czech Tourism na Slovensku z posledných rokov a z osláv spoločného storočia Československa, sprevádzané inšpirujúcimi osobnosťami, ktoré svojim myslením posúvali naše národy vpred. Prezentácia pani Gill nás obohatila o nové poznatky ohľadom fungovania štátneho marketingu v cestovnom ruchu, ktoré sme využili v semestrálnom projekte. Sme radi, že sme sa mohli zúčastniť inšpiratívnej prezentácie a tiež zostať v kontakte s pani Gill, v prípade ďalších otázok.
Posledná prednáška v rámci cyklu sa konala dňa 5.12.2018 a bola venovaná krajine, ktorú všetci dobre poznáme (aspoň si to myslíme 😊) – nášmu Slovensku. Prednášku viedli dve dámy zo Sekcie cestovného ruchu – odboru medzinárodnej spolupráce, ktorá spadá pod Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, p. Barbara Čermáková a p. Lenka Šprochová. Prezentácia bola veľmi zaujímavá. Dozvedeli sme sa, ako funguje spolupráca Slovenska v oblasti spoločného marketingu krajín V4 na zámorských trhoch, bol nám predstavený marketingový plán aktivít na rok 2018, informácie o predsedníctve Slovenskej republiky vo V4, spoločnej web stránke, jednotlivých „roadshow“ (spoločných prezentáciách krajín V4 na zahraničných trhoch), ktoré sa uskutočnili napríklad vo Východnej Ázii, v krajinách Perzského zálivu a pod. Slovensko sa prezentuje na týchto trhoch predovšetkým štyrmi nosnými produktovými témami: slovenské mestá a kultúra; pamiatky UNESCO na Slovensku; kúpele a wellness a MICE.Po prednáške nasledovali otázky, na ktoré nám obe panie vedeli pohotovo odpovedať. S prednáškou sme boli nadmieru spokojní.
Na všetkých štyroch prednáškach odznelo množstvo zaujímavých a podrobných informácii priamo od tých najkompetentnejších. Nabití novými informáciami a poznatkami sme sa vrhli na spracovanie našich semestrálnych projektov zameraných na hľadanie nových tém a spôsobov propagácie Slovenska v spolupráci s krajinami V4. Na záverečné hodnotenie projektov medzi nás zavítala p. Monika Čóriová, štátna štátna radkyňa odboru vzťahov so zahraničnými trhmi zo sekcie cestovného ruchu MDaV SR, ktorej postrehy a hodnotenie našich projektov si veľmi vážime.
Ďakujeme všetkým hosťujúcim expertom z praxe, ktorí si našli čas a prišli nám odovzdať svoje bohaté skúsenosti so štátnou propagáciou a marketingom krajín V4. Zároveň ďakujeme našej katedre, že nám umožnila stretnúť sa s naslovovzatými odborníkmi a vyskúšať si obhajobu svojich semestrálnych projektov pred odbornou porotou.
V mene 1. ročníka študijného rogramu Manažment regionálneho cestovného ruchu:
Bc. Bronislava Kolesárová
Bc. Erik Barabáš
Bc. Barbora Profietová
Bc. Kristína Nagyová
Bc. Peter Moritz